Achterstallig onderhoud :-) - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van thijsenmartine - WaarBenJij.nu Achterstallig onderhoud :-) - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van thijsenmartine - WaarBenJij.nu

Achterstallig onderhoud :-)

Door: thijsenmartine

01 Juli 2012 | Noord-Korea, Pyongyang

Dag allemaal!

Jullie hebben het vooral met de foto's moeten doen de laatste weken. Excuses daarvoor (gelukkig worden ze wel gewaardeerd:) ), al hielpen de twee weken in Myanmar ook niet mee op het gebied van communicatie.. De tijd gaat voor ons ontzettend snel, er gebeurt van alles en we zien veel. Over vier weken staan we alweer op Hollandse bodem..Voor ons gevoel hebben we die vorige week pas verlaten.

Het vorige volledige verslag dateert van eind mei, toen we net in Laos waren gearriveerd. In totaal zijn we daar drie weken gebleven en hebben we van zuid naar noord door het land gereisd. De '4000 Islands' waren leuk om eens te zien, maar niet spectaculair genoeg voor een langer verblijf dan een paar dagen. We zijn noordelijker getrokken naar het Bolaven Plateau, wat erg de moeite waard was! Veel watervallen gezien, een twee-daagse motortocht gemaakt en heerlijke koffie gedronken (specialiteit van het gebied). Na de hoofdstad Vientiane, zijn we een paar dagen vrijwilligerswerk gaan doen in Vang Vieng op een boerderij. Dat was leuk, maar we hielden het geiten melken en straatjes leggen na een paar dagen weer voor gezien om ernstige motivatieprblemen voor te zijn. Een structuur ontbrak en we hadden niet het idee dat we de mensen er echt mee hielpen, dus gingen we liever wat anders doen. Maar wij kunnen nu wel geitenkaas maken! Voor al uw feesten en partijen.

Motivatie vonden we in onze volgende bestemming gelukkig iets meer: in Luang Prabang konden we een paar keer Laotiaanse studenten en scholieren bijles geven in Engels. Dat was leuk! De stad was ook prettig, rustig en erg mooi. Vanaf hier hebben we ook de Kuang Si watervallen bezocht (zie foto's), wat werkelijk paradijselijk was. Gratis tip van ons dus:) Na Luang Prabang zijn we nog een aantal dagen wat noordelijker gegaan, naar Nong Khiaw. De natuur was daar fantastisch, flinke rotspartijen en grotten aan een rivier. Vanaf Luang Prabang vlogen we uiteindelijk terug naar Bangkok, maar we ons vier dagen hebben vermaakt en nuttige dingen hebben gedaan voor de reis naar Myanmar. Het werd nog even spannend, toen we op het nieuws zagen dat er een noodtoestand was afgeroepen in het westen van het land. Het geweld beperkte zich tot die regio en werd niet erger in de loop der dagen. Gelukkig!

Zodoende vertrokken we vrijdag de 15e richting Yangon. Het was een ontzettend bijzondere ervaring om naar dit lang geisoleerde land te reizen, ook al waren onze twee weken uiteraard veel te kort. Op sommige plekken lijkt de tijd echt een paar decennia stil te hebben gestaan, alleen de auto's zijn al voer voor wat nostalgische kiekjes (navraag in een taxi maakte duidelijk dat we in een Nissan uit 1976 zaten, hou het dan maar eens droog). Yangon is een drukke, maar leuke stad wat wel wat weg heeft van een stad in India. Er lopen dan ook enorm veel Indiers rond. Lekker eten dus:)

Betalen is een beetje een gehannes in Myanmar, geen pinautomaten en op veel plekken kun je alleen betalen met 'crisp new dollars'. Communiceren met Nederland was ook lastig, slecht en schaars internet en geen interantionale roaming met de telefoon. Maar eerlijk gezegd is dat soms best wel fijn. Wat een enorm pluspunt is aan Myanmar, zijn de mensen. De meeste mensen spreken prima Engels en zijn bereid om met veel dingen te helpen. We zijn met een bus van Yangon naar Inle Lake gegaan, wat mooi maar bij vlagen een tikkie te toeristisch was in onze ogen. Na een paar dagen schommelden en zwierden we met een treintje (ja, daar zijn beelden van) naar een bergplaatje, genaamd Kalaw. Daar hebben we een geweldige vierdaagse trekking gedaan, wat ons door de bergen en rijstvelden langs verschillende (hele lieve en gastvrije) lokale stammen bracht. Het was soms best pittig en het weer zat ook niet altijd mee, maar de natuur en de mensen maakten dat ruimschoots goed! Moe, maar voldaan zijn we hierna richting Bagan gegaan (google dat maar eens), wat heel bijzonder en bizar was. In totaal staan er in het gebied 3300 'sights', waarvan het leeuwendeel is gebouwd tussen de 11e en 13e eeuw. Ook deze plek is vrij toeristisch, maar wij zitten nog steeds in het laagseizoen dus we konden de ellende grotendeels omzeilen. Met de fiets hebben we een aantal tempels bekeken en van de uitzichten genoten. Af en toe voelden we ons als Indiana Jones, als we met de zaklamp door de gangen van een of andere verlaten tempel onze weg naar boven zochten:) De foto's zullen uiteraard volgen!

Na Bagan begon eigenlijk een reisdriedaagse, die gisteravond eindigde in Penang, Maleisië. na 10 uur terug in de bus naar Yangon, vlogen we de dag daarna naar Bangkok. Daar hebben we ons direct op de bonnefoi naar het treinstation begeven en konden we na wat geregel en ge-ren nog net 1 minuut voor vertrek kaartjes kopen in de laatste uitverkochte (?) nachttrein naar Hat Yai in zuidelijk Thailand. Dat was wel fijn, al was de treinreis niet echt comfortabel te noemen. Deze duurde 14 uur en we hadden geen slaapplaatsen, maar stoelen.

Enigszins gebroken kwamen we de volgende dag aan in Hat Yai, waar we even een paar uurtjes de trein uit konden om de beentjes te strekken en te eten. We wilden graag naar Penang omdat daar de ferry ( zo dachten wij ) naar Indonesie vandaan vertrekt.Verrassing, verrassing, in Hat Yai werd ons verteld dat de laatste trein naar Maleisie helemaal vol zat. We besloten dezelfde techniek toe te passen als eerder in Bangkok (bij het loket blijven staan en heel zielig kijken) tot de man achter de balie opeens wel een oplossing wist. Opmerkelijk, maar wel weer fijn. We moesten bij de grens een nieuw kaartje kopen en dan kon het wel, prima dus! Het betekende wel dat we nog ruim drie uur moesten treinen tot Penang. En toen we daar aankwamen waren we er nog niet, met een taxi, een veerboot en uiteindelijk de benenwagen kwamen we gisteravond rond half 1 's nachts lokale tijd aan bij een guesthouse dat we op internet hadden opgezocht. na een heerlijke nacht slapen hebben we vandaag op het gemakkie rondgelopen en gekeken in Penang, leuk stadje! Morgen gaan we er alweer vandoor, de tijd staat helaas niet stil. De ferry die wij dachten te nemen, vaart al twee jaar niet meer kwamen we vandaag achter..oeps. Ander plan dus: We gaan met de bus naar Kuala Lumpur en daar willen we dan overmorgen een vliegtuig vandaan pakken naar Bali, Indonesie. Het volgende teken van leven zal dus ongetwijfeld vanuit onze voormalige kruidenkolonie zijn! We hebben er erg veel zin in:)

Dit was in een heel klein notendopje het verhaal van de afgelopen maand. We hopen dit snel ook met wat foto's aan te kunnen vullen! Groetjes allemaal en tot snel alweer!

xxx

• 01 Juli 2012 - 14:41

Trudie:

Tjonge, wat weer een verhaal zeg !! En wat hebben jullie al veel beleefd ! We zijn benieuwd naar de volgende foto's, ze zijn allemaal prachtig en geven een geweldige indruk van jullie belevenissen. We wensen jullie nog een paar mooie laatste weken toe, geniet er nog maar van !!!

Groetjes, Rudi, Trudie en kids

• 01 Juli 2012 - 17:34

A.W. Mudde:

Wat een geweldig reisverslag en wat een belevenissen hebben we weer kunnen lezen. Het is voor ons eigenlijk niet voor te stellen wat jullie allemaal meemaken. Hoe v reemd zal het straks zijn als jullie weer in Holland terug zullen zijn. Maar dat is van later zorg. Ga voorlopig maar door om te genieten. Veel plezier en een goede gezondheid toegewenst.

Liefs van Opa en Oma

• 01 Juli 2012 - 19:23

Wil B.:

Nou, nou, wat een heerlijke verhalen! Fijn om na een periode van niet/nauwelijks contact weer van jullie te horen. Het enthousiasme spat hier van het scherm! We zijn blij dat het zo goed met jullie gaat. Wat beleven jullie toch ontzettend veel. Het zal nog wel wat tijd kosten om de hele reis te verwerken. Er gebeurt zo veel in relatief korte tijd! Jullie zullen in Indonesie wel even tijd nodig hebben om van het gereis van de afgelopen dagen bij te komen. Gelukkig schijnt relaxen in de Gordel van Smaragd heel goed te kunnen!!! Geniet van de laatste weken van jullie fantastische reis, blijf vooral gezond en kom veilig terug met een backpack vol verhalen. Wij verheugen ons al enorm op jullie thuiskomst!
    Dag lieve schatten, tot gauw!!

Dikke kus voor jullie twee.
    Liefs, Wil

• 02 Juli 2012 - 06:40

Erik:

't zal nog een hele klus zijn om alle indrukken en ervaringen op een rijtje te blijven houden..
    Jullie maken ontzettend veel mee! Ik kan me dus best voorstellen dat veel als een film aan je voorbij gaat en dat de tijd dus ook voorbij vliegt. Jullie verslagen en foto's zijn prachtig. Geniet lekker in Indonesië!
    Tot over een paar weken, zoen en knuffel van Erik.